Arabische legendes in een elektronisch jasje

Samer Saem Eldahr  aka Hello, Psychaleppo © Natacha Elmir

Samer Saem Eldahr aka Hello, Psychaleppo © Natacha Elmir

Aleppo is zijn thuis, Beiroet de stad die hem aanmoedigde een beter mens te worden. Anderhalf jaar geleden vluchtte de 24-jarige Samer Saem Eldahr naar de Libanese hoofdstad waar hij zijn kleine appartement ombouwde tot studio. Voor zijn nieuwe album Gool l’ah werden Arabische legendes als Abdel Halim Hafez en Oum Kalthoum als eerbetoon in een elektronisch jasje gestoken. Hello, Psychaleppo!, zoals zijn muzikale project heet, is een absolute aanwinst voor de Arabische undergroundscene.

Vanwege de situatie in Syrië was je genoodzaakt te vluchten. Voel je je thuis in Beiroet?

“Het is een van de meest geweldige steden in de wereld, maar ik voel me hier niet thuis. Ik kan op iedere willekeurige dag een heleboel mensen tegenkomen, maar zodra ik thuiskom heb ik het gevoel dat ik die dag niemand heb gezien. Dat ik eenzaam ben en me een vreemdeling voel, ligt niet aan de mensen om mij heen. De Libanezen hebben me nooit het gevoel gegeven dat ik niet welkom ben. Het is alleen een vrij ingewikkeld proces als je moet vluchten naar een ander land en daar je draai moet zien te vinden. Het is moeilijk om niet thuis te kunnen zijn.”

Hoe zou je Beiroet willen omschrijven?

“Als een mooie vrouw, die steeds vergeet hoe mooi ze eigenlijk is. Hoewel ik me hier niet thuis voel, geniet ik wel van de schoonheid die deze moderne stad in zich heeft. Door de rijke kunst- en muziekscène begin ik me steeds comfortabeler te voelen.”

Heeft de stad je veranderd?

“Beiroet heeft me aangemoedigd een beter mens te worden. Toen ik hier kwam wonen, kreeg ik te maken met nieuwe uitdagingen en onverwachte, onbekende obstakels. Zelfreflectie was hierbij van groot belang, omdat ik het moest zien te doorstaan. Ik daag mezelf continu uit om in elk opzicht een goede kwaliteit te kunnen leveren. Het is een obsessie. Door ieder kunstwerk dat ik maak leer ik mezelf beter te begrijpen.”

Poster van Abdel Halim Hafez (onderdeel van het ‘Musical Artworks Project’). De Egyptische kunstenaar Kareem Goouda visualiseerde het nummer 'Tobayabooya'

Poster van Abdel Halim Hafez (onderdeel van het ‘Musical Artworks Project’). De Egyptische kunstenaar Kareem Goouda visualiseerde het nummer ‘Tobayabooya’.

Gool l’ah is naar mijn mening een van de mooiste kunstwerken van dit jaar. Hoe waren de reacties?

“Dank je! Hoewel ik van mening ben dat ik een goede taak heb verricht, had ik niet verwacht dat de reacties zo overweldigend zouden zijn. Ik heb het gevoel dat dit album een positieve invloed zal hebben op mijn carrière.”

De fusie van elektronische en Arabische muziek komt op het album heel goed uit de verf, maar is er in de Arabische wereld wel ruimte voor deze combinatie?

“Absoluut. Ik geloof erin dat goede muziek zijn eigen ruimte kan creëren. Daarbij komt dat hedendaagse muziek in de Arabische wereld steeds rijker wordt. Er gebeuren interessante dingen in de undergroundscene waardoor we een bloeiend tijdperk tegemoet gaan.”

Denk je dat elektronische muziek helpt om de kloof tussen de Arabische wereld en het Westen te overbruggen?

“Jazeker.”

Maar daar focus jij je niet op?

“Nee, niet echt. Het is natuurlijk fantastisch als men kennismaakt met het Arabische erfgoed, maar ik houd me meer bezig met mijn eigen generatie. Veel jongeren houden van onze muzikale legendes, maar ze zien de waarde er niet voldoende van in. De muziek van Abdel Halim Hafez en Oum Kalthoum is pure gold en absoluut tijdloos. Ik waardeer hen enorm om wat zij voor ons hebben achtergelaten en voelde een bepaalde verantwoordelijkheid om het leven van mijn generatie te verrijken.”

Dat klinkt nogal bevlogen.

“Ik wilde gewoon een energieke plaat maken die mensen aan het dansen zou krijgen, maar ik ging daarbij wel serieus te werk. Ik wilde het Arabische erfgoed toegankelijker maken. We hebben tegenwoordig genoeg gereedschap om oude muziek te manipuleren. Door het te mengen met moderne stijlen als trip hop, dubstep en drum & bass hoop ik dat jongeren Tarab meer gaan waarderen en het genre meer aanwezig zal zijn.”

Tot slot. In het nummer ‘Sufi Hop’ rap je een gedicht van de legendarische soefimysticus en dichter Mansur al-Hallaj. Voel je je verbonden met de mystieke tak van de islam?

“Het soefisme is een soort kennis waarmee je je ziel kunt voeden. Deze kennis neem ik graag tot mij, omdat het zo zuiver is. Het is van grote waarde. Het gedicht vertelt over de persoonlijkheid van al-Hallaj en de liefde die hij in zich heeft. Soefi’s hebben me altijd gefascineerd.”

Gool l’ah is hier gratis te downloaden!

Comments

This post is also available in: English