Fyunka: hippe handtassen met een gezichtssluier

Picture from Fyunka on Instagram
Picture from Fyunka on Instagram
Picture from Fyunka on Instagram

Beeld via Fyunka op Instagram

Fyunka is een fris en jong begrip in de modewereld in het Midden-Oosten, en via sociale media is het merk ook bekender geworden in andere delen van de wereld. Het merk Fyunka is vooral gekend met hippe handtassen waarop een eenvoudig en vrolijk beeld van een gezichtssluier te zien is.

Intussen heeft Alaa Balkhy, de ontwerper achter Fyunka, haar werk uitgebreid met onder meer kussens en make-up tasjes. “De naam Fyunka staat voor strik in het Arabisch. Ik wilde een merknaam in het Arabisch en ik hou van hoe een strik iets mooier kan maken. Ik vertrouwde mijn grafische design skills om zelf een logo te creëren en ik was blij dat ik wat geld kon sparen en niemand daarvoor hoefde in te huren”, zegt Balkhy.

Het logo van Fyunka

Het logo van Fyunka

Geld sparen is iets wat haar klanten misschien ook zullen moeten doen voor ze een Fyunka handtas kopen, want hoewel alles van het merk er schattig uit ziet hoort er vaak een hoog bedrag bij. Maar voor jullie kijken naar de prijzen en de mooie beelden kunnen jullie hier ook wat meer lezen over wie Alaa Balkhy is en wat ze met haar merk te bieden heeft.

Om te beginnen willen we graag weten wie Alaa Balky is: hoe oud ben je en wat heb je gestudeerd?

“Ik ben 24 en afkomstig van Jeddah in Saudi-Arabië. Ik groeide op in Canada waar ik negen jaar woonde. Ik verhuisde nadien terug naar Saudi-Arabië waar ik mijn middelbaar onderwijs afrondde. Toen ik nog studeerde aan de universiteit werkte ik bij twee bedrijven. Toen ik afstudeerde verliet ik beide bedrijven omdat het te druk werd. Maar ik verzamelde veel kennis en ervaring van die twee jobs. Nu heb ik een Bachelor of Arts in Graphic Design van de Dar Al Hekma College in Jeddah en nu studeer ik voor een Master of Professional Studies aan de Pratt Institute in New York.”

Wanneer begon je met Fyunka en waarom begon je ermee?

“Fyunka was een gelukkige vergissing en ik ben er zeer trots op dat het niet iets is wat ik heb gepland. Het gebeurde gewoon. Het begon met een saaie dag waarop ik besloot iets te illustreren en ineens werd zo het merk Fyunka geboren.”

Image from Fyunka on Instagram

Beeld via Fyunka op Instagram

Je staat bekend voor de schattige tassen met een sluier of een gesluierde vrouw. Waarom koos je dit onderwerp voor jouw producten? Gaat het om een statement of gewoon omdat het leuk is?

“Het gaat niet om een statement. Ik wil mensen ermee informeren over een cultuur en Fyunka is iets dat een gesprek start. Ik gebruik graag de sluier omdat het iets is dat anders is, het is iets dat we dragen en het is niet beperkt tot één persoon of land. Ik zie het als een cultureel element en ik krijg er positieve reacties op.”

Image from Fyunka on Instagram

Beeld via Fyunka op Instagram

Pillows. Image from Fyunka on Instagram

Fyunka kussens – Beeld via Fyunka op Instagram

Waar haal je jouw inspiratie vandaan?

“Dat krijg ik van verschillende plaatsen. Sommige inspiraties krijg ik terwijl ik woon in New York, terwijl ik reis naar verschillende steden en landen, mensen ontmoet en ook van musea, kunst en muziek. Ik ontwerp alles zelf. Alles in Fyunka is wat ik ben. Ik zou graag met meerdere ontwerpers willen werken maar voorlopig hou ik het bij mezelf.”

Buiten tassen, kussen en houders voor iPads zijn er misschien nog nieuwe items die we mogen verwachten?

“Er komen zeker een theeset, theepotten en een interieurcollectie.”

Wil je in de modewereld blijven of heb je andere ambities?

“Mijn MPS (Master of Professional Studies) is in Design Management dus kan ik blijven in de wereld van mode en design maar ik zou me eigenlijk graag verder willen ontwikkelen in accessoires en in de detailhandel.”

Fyunka pillows. Image from Fyunka on Instagram

Fyunka kussens – Beeld via Fyunka op Instagram

Image from Fyunka on Instagram

Beeld via Fyunka op Instagram

Ik leerde jouw merk kennen via Instagram. Spelen sociale media een grote rol in jouw succes?

“Sociale media zijn fantastisch. Instagram wordt enorm veel gebruikt in het Midden-Oosten. Het is een erg simpel middel waarmee mensen iets kunnen delen en iets mee kunnen bekendmaken.”

Welk advies heb je voor anderen die graag met hun eigen modemerk willen beginnen?

“Wees origineel en creatief en doe wat je wilt. Als je werkt vanuit jouw hart dan zullen goede dingen gebeuren.”

Om iets te bestellen van Fyunka vanuit België of Nederland zijn er drie opties online: www.dia-boutique.com, www.gojiboutique.com en www.dokkanafkar.com

Comments

This post is also available in: English

Geef een reactie