Sol-Os: experimentele dans uit Casablanca

© Hamouda Lkhdar

Sol-Os – Chakib Yahlahi | © Hamouda Lkhdar

Van 6 tot en met 23 november presenteerde Dancing On The Edge de vierde editie van het gelijknamige festival, gericht op podiumkunsten, film en multimedia-installaties uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dit jaar stonden gerenommeerde artiesten en nieuw creatief talent zij aan zij en werden er werken uit onder meer Iran, Marokko, Palestina, Syrië en Tunesië vertoond op verschillende Nederlandse podia. Editie 2013 kende een aantal belangrijke premières, waaronder Sol-Os: de nieuwste creatie van choreograaf Khalid BenGhrib en zijn in Casablanca gevestigde dansgezelschap Cie2k_far.

Sol-Os. Een eigenzinnige naam voor een eigenzinnige creatie. Sol-Os is de totstandkoming van één geheel door de versmelting van drie afzonderlijke solo’s. Daarnaast is de naam een woordspeling op de Franse woorden sol ‘grond’ en os ‘botten’: botten op de grond. Maar het lichaam betreft slechts één van de aspecten van het stuk; Sol-Os is een interdisciplinaire dansvoorstelling die lichaam, video en beeld bij elkaar brengt. Door het overschrijden van disciplines probeert choreograaf Khalid BenGhrib een verhaal te vertellen vanuit verschillende perspectieven. Het resultaat: een totaalbeleving van begin tot einde.

BenGhrib werd geboren in Casablanca, volgde een dansopleiding aan de Franse École de danse la Rochelle en woont tegenwoordig in Parijs. Samen met zijn vrouw Loren Palmer richtte hij in 2003 het dansgezelschap Cie2k_far op, waarmee hij in steden over de hele wereld optreedt. Daarnaast verzorgt BenGhrib workshops voor jongeren in Marokko en daarbuiten.Tijdens deze workshops vindt hij het belangrijk om hen “niet een bepaalde dansvorm op te leggen, maar om ramen te openen om zo hun dieperliggende creatieve capaciteiten naar buiten te brengen.”

Sol-Os - Youness Aboulakoul | © Hamouda Lkhdar

Sol-Os – Youness Aboulakoul | © Hamouda Lkhdar

Een dergelijke houding is ook terug te vinden in BenGhribs nieuwste werk. “De kern van het idee is er, voor de rest is de danser vrij”, vertelt BenGhrib over de totstandkoming van Sol-Os. “Het gaat om de compositie van een idee, geen samenstelling van bewegingen.” De Marokkaanse choreograaf gelooft dat het creëren van de machine belangrijker is dan de werking ervan. Fouten maken tijdens het dansen is volgens hem niet erg, omdat fouten mogelijkheid bieden tot nieuwe composities.

Sol-Os onderscheidt zich van BenGhribs eerdere werk door het meer politieke karakter. De voorstelling is een weergave van BenGhribs visie op de ‘Arabische Lente’. “De revolutie is een illusie”, meent BenGhrib. “Na twee jaar is er nog niets veranderd, de gezichten veranderen, maar het systeem blijft hetzelfde”. Met Sol-Os wil BenGhrib zich uitspreken tegen “de marketing van de revolutie”. “De media doen de revolutie voorkomen als een Hollywoodfilm.” Sol-Os biedt ruimte om de ‘Arabische Lente’ ter discussie te stellen.

Comments

This post is also available in: English