Recensie ‘Drarrie in de nacht’ van Fikry El Azzouzi

Niets is mij gegeven
Alle dagen heb ik meer dan niets

Maar vandaag wil ik vieren
dat het leven
en de letters en de liefde
Dezelfde zijn

Woorden zijn als wispelturige wolken. Ze kunnen alle vormen aannemen en zweven tussen hemel en aarde, tot ze arriveren aan geen enkele grens, tot ze tegengehouden worden door geen enkele macht die groter dan hen is. Want woorden zijn geen aaneenschakeling van ontastbare klanken. Zijn niet zomaar letters zonder lichaam. Nee, zij zijn alles wat zich hier tussen hemelen en aarde beweegt en ver daarboven, wat in de ondergrond van ons bestaan krioelt en ademt en stikt, wat in de ijle lucht tussen sterren en kometen schittert, opbrandt en verdwijnt.

Enkel stilte kan sterker dan woorden zijn. Al is ook de stilte een woord of het gebrek eraan.

Woorden vullen de ruimte. De ruimte is de beschikbare plaats. Een plaats waar je kan zijn. De mate waarin iets ruim is. Het heelal. Het universum.

En heel die ruimte heeft Fikry geperst, gepropt en geduwd tussen de pagina’s van zijn boek. Kijk, alles wat u om u heen ziet. Deze bib. In deze stad. In deze provincie. In dit land. Op deze godvergeten mooie wereld. Alles zit tussen de kaften van dit 183 pagina tellend boek.

Hoe klein is de ruimte als het past in een boek met een inhoud van 190 kubieke centimeter? Hoe oneindig groot zijn de woorden als ze onmeetbare afstanden kunnen omvatten?

Drarrie in de nacht, vlot en humoristisch, een boek dat geschreven is zoals de gewone man praat. Het lijkt een luchtig boek, ontspannend, over jongens die zich vervelen met als enige vriend de nacht. Toch, u wordt misleidt en dat is het mooiste wat een schrijver kan doen.

Het gaat niet over ‘drarries’. Het gaat niet over die massa jongeren die we soms met een boog voorbij lopen. Het gaat niet over de jongeren die hun school niet afmaken of vrouwen lastig vallen of verslaafd zijn, of tasjes pikken of oudere mensen in elkaar slaan of het huis uit worden gezet en daarom in de waserette in het Waasdorp zich vervelen tot de nacht naar hen lonkt. Hun trouwste vriend.

Nee, het gaat over Ayoub, over Karim, Fouad en Maurice. De schrijver, de bekeerling, de gorilla en de jongen zonder vader. Die grote massa naamloze jongens, krijgt van Fikry, een stem, een gezicht, een doen en een laten en een waarom. Vooral een waarom. Waarom ze dingen doen en andere dingen laten. En dat is het mooie. Dat een drarrie kan zeggen: Hé, ik ben. Ik besta.

Alles wat we nodig hebben. De toverformule. Het levenselixir zit in de kracht van dit boek en ik klink misschien overdreven, maar ik wil eerlijk zijn. Alles wat we nodig hebben, moeten we vinden tussen de bladzijden van de literatuur. Als we iedereen die met ons speelt, al die spelletjes van iedereen die het leven verraadt, laten vallen en luisteren naar zij die het leven vanbinnen uit proberen te doorgronden. De schrijvers.

Dit boek is de maatschappij in het klein en het eindigt waar een verhaal beginnen kan. Ik ga niets verklappen, maar velen hadden misschien liever dat ander verhaal gelezen. Toch dit is het verhaal dat nu gelezen moet worden.

Het begint spannend. Daarna beland je in een roes. En plots schrik je wakker, want al die tijd, honderd pagina´s lang, duizenden en duizenden woorden later, besef je dat je vanaf de eerste letter empathie hebt gehad met dat soort jongens. Dat je mee bent gesleept in de situatie van uitschot. Dat je medelijden had en zelfs misschien een traantje wegpinkte om hun leed of luid lachte om hun humor.

Om een deel jongeren dat onmenselijkt is, dat een fout gemaakt heeft en deze heel het leven zal meedragen. Als ze overleven.

Deze dichterlijke recensie werd voorgedragen door Aya Sabi tijdens een literaire voorstelling op 13 februari 2015, een initiatief van Irada Limburg. Meer weten over de activiteiten van Irada? Volg ze hier op facebook.

El Azzouzi, F., Drarrie in de nacht. Uitgeverij Vrijdag. 2014. ISBN 978 94 6001 260 0, 183 p., prijs € 17,50