Marcel Khalife in Bozar: Grandeur en pure klasse

DSC_0117

Marcel Khalife (Bozar)

Terwijl Gaza momenteel opnieuw onder vuur ligt, was het concert van Marcel Khalife gisterenavond (17/11) in Brussel meer dan ooit actueel. De muzikant en componist bracht samen met zijn gezelschap de Bozar in vervoering met de uitvoering van zijn nieuwste album ‘Fall of the Moon, An Homage to Mahmoud Darwish and a Salute to the Arab Spring’. Vanaf de eerste tonen tot de laatste gezangen: het wordt een extatische muzikale reis en een avond vol sublieme muzikale momenten. Moeiteloos speelt het gezelschap van klassiek en jazz tot traditionele Arabische muziekgenres.

Wat we gisterenavond zagen in de Bozar was een staaltje pure grandeur in overtreffende trap. In een nokvolle Bozar brachten Marcel Khalife en zijn gezelschap Al Mayadine de zaal meermaals tot vervoering. Een opwarmer heeft Khalife niet nodig om het publiek te overtuigen. Al vanaf het eerste nummer ‘Arabic Coffeepot’ (Raqwet Arab), heeft hij het hele publiek op zijn hand. Na de eerste twee snellere liedjes merkt Khalife even op dat hij hoopt dat het publiek later mee zal zingen. Het publiek beantwoordt deze vraag snel met luidkeelse gezangen. “Wij hoeven eigenlijk niet meer te spelen, jullie kunnen we niet overtreffen”, spreekt Marcel het publiek al buigend toe.

Marcel Khalife (Bozar)

De huilende violen tijdens ‘al Kamanjat’ (The Violins) zorgen voor een waar kippenvelmoment. Het publiek aanschouwt en bewondert. Het is meermaals naar adem happen. Tijdens de nummers door, citeert Khalife een stuk van het gedicht dat hij daarna zou zingen. Zelfs mensen met een erbarmelijke kennis van het Arabisch hoeven zich geen zorgen te maken: de warme stem en het charisma van Khalife laten niemand onberoerd.

Marcel Khalife (Bozar)

De actuele situatie in Gaza maakt het concert vanavond extra emotioneel. In de zaal is het moeilijk om naast de vele Palestijnse vlaggen en sjaals te kijken. ‘Mohammad’, de adembenemende vocale solo van Oumaima Khalil, wordt opgedragen aan de slachtoffers van de gruwelijkheden in Gaza. Het liedje is een gedicht van Mahmoud Darwish over Mohammad al-Durrah, een 12-jarige jongen die in de armen van zijn vader doodgeschoten werd door Israëlische kogels in Gaza. Mohammad werd een martelaar en is nog steeds het symbool van de Palestijnse strijd tegen de Israëlische bezetting. “Dit is voor de kinderen van Gaza”, spreekt Khalife het publiek toe. Er volgt een luid respons vanuit het publiek. Palestijnse sjaals worden in de lucht gezwierd en links en rechts barsten de balkons uit in een hevig vlaggengezwaai. Khalife richt zich ook tot de agressor die zich weer eens kenbaar heeft gemaakt in Gaza en maakt een toespeling op de Arabische Revolutie in het algemeen. “Ga niet mee in het denken van de aanvallers en blijf het liefhebben behouden”, geeft hij ons mee.

Marcel Khalife (Bozar)

Met zijn 11-koppige orkest verkeert Khalife in uitstekend gezelschap. Khalife is gezegend met uiterst getalenteerde, zangeressen, violisten en percussionisten. Ook Marcels zoon, Rami Khalife, toont zich na ‘Passport’ een waar pianowonder. Begeesterend brengt hij met een lange experimentele piano interlude het publiek in extase.

Marcel Khalife (Bozar)

Na het laatste nummer ‘Ya bahriyyah’, volgt een minutenlange staande ovatie. We voelen ons wat ongemakkelijk. Kunnen we niet meer doen om deze grootmeester te bedanken voor deze magische avond?

 

Marcel Khalife: Cultureel icoon

Marcel Khalife (Lebanon, 1950) is een van de meest gerespecteerde en gerenommeerde culturele iconen uit de Arabische wereld. Naast componist, zanger en oud-speler (de Arabische luit) is hij vooral bekend als de muzikale stem van studenten, intellectuelen, arbeiders, en van iedereen die streeft naar sociale rechtvaardigheid, vrijheid en menselijke waardigheid. Vanaf 1976 speelt hij met zijn Al Mayadeen Ensemble eigenzinnige composities waarmee hij traditionele Arabische muziek mengt met westerse elementen zoals de piano. Voor de teksten gebruikt de virtuoos muwashahat (muziek uit Al-Andalus ) en moderne Arabische dichtkunst die vooral geïnspireerd zijn op de gedichten van de Palestijnse Mahmoud Darwish, zijn artistieke tweelingbroer. De poëzie van Darwish en de geniale muzikale vertaling ervan spreekt boekdelen over de aspiraties van de Arabische volkeren voor vrijheid, waardigheid, liefde, respect, tolerantie, mensenrechten, nationalisme en revolutie.

 

Fall of the Moon, An Homage to Mahmoud Darwish and a Salute to the Arab Spring

Marcel Khalife vocals, ud – Oumaima Khalil vocals – Yolla Khalife vocals – Rami Khalife piano – Peter Herbert contrabas – Antoine Khalife viool – Sary Khalife cello – Anthony Millet accordeon – Ismail Lumanovski klarinet – Aleksandar Petrov percussion (tapan) – Bachar Khalife percussion (riq, tabla, cajon) – Firas Hassan darbouka – Al Mayadine Ensemble

Gespeelde nummers: Arabic Coffeepot (Raqwet arab), In your Abscence, It Rained (Bi ghaybtik nizi el shiteh) + Coffee Trees (Sajar el ban), The violins, Mohammad, Walking Tall (Mountasiba el qamati amshi), Rita, A Song on My Mind, Rise Up Oh Rebel (Inhad ya thaer), Her Eyes (Aynaha), Tango (Tribute to Che Guevera), Sparrow (Asfour), Houriyeh’s Instructions, Passport (Jawaz el safar), Fishermen Haila Haila (Ya bahriyyeh).

Fotogalerij:

Tekst: Asma Ould Aissa & Malikka Bouaissa
Foto’s: Esma Alouet@al.arte.magazine

Comments