The best of the fest: een preview van het Arab Camera filmfestival

barakah_01

Het Arab Camera festival is die zeldzame filmfestivalparel in Nederland die je in Vlaanderen niet vindt: een festival dat de stereotype vooroordelen over films uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika achter zich laat, en kijkt naar wat in de regio leeft op filmisch gebied. Uitstekende films – tussen 29 september en 2 oktober 2016 – allen daarheen!

De verscheidenheid aan films op het festival is dit jaar nog groter dan vorig jaar. Zo wordt niet alleen een romantische comedy gedraaid uit Saoedi-Arabië, maar zullen ook zwaardere films uit Marokko en Palestina, een prijzenwinnaar uit Tunesië en een kinderfilm uit de Verenigde Arabische Emiraten te zien zijn. Ook enkele documentaires en kortfilms zijn de moeite waard. We belichten hier een greep uit het aanbod, en hebben ook twee duokaarten die onze lezers kunnen winnen voor de Tunesische winnaar van de Zilveren Beer op de Berlinale, Hedi van Mohamed Ben Attia.

OPENINGSFILM: BARAKAH MEETS BARAKAH (Mahmoud Sabbagh, 2016), Saoedi-Arabië
Cinerama, 29 September, om 19u30
In Saoedi-Arabië leven tradities zij aan zij met smartphones en sociale media. Barakah, een aardige jongeman die ook agent is en de orde moet handhaven in de stad, ontmoet de mooie en beroemde Instagram video-blogger Bibi. Na enkele verwoede pogingen haar aandacht te trekken gebeurt het ondenkbare: ze worden verliefd. Vanaf dan proberen ze een date te organiseren binnen de ultraconservatieve gemeenschap. Deze romantische komedie verkent op een speelse manier de grenzen van het daten in een van de meest conservatieve landen van de wereld.

3000 NIGHTS (Mai Masri, 2015), Palestina/Jordanië
Cinerama, 30 September, om 18u
Layal, een jonge Palestijnse lerares, is net getrouwd maar wordt gearresteerd nadat zij valselijk werd beschuldigd. Ze wordt veroordeeld tot acht jaar gevangenis en overgebracht naar een Israëlische vrouwengevangenis, waar Palestijnse politieke gevangenen bij de Israëlische criminele gevangenen worden opgesloten. Layal bevalt tijdens haar verblijf in de gevangenis van een zoontje. Tegen alle verwachtingen in weet ze betekenis te geven aan haar leven en dat van haar zoon. Wanneer de omstandigheden in de gevangenis er slechter op worden gaan de Palestijnse gevangenen in hongerstaking, en wordt Layal gedwongen om een keuze te maken die voor altijd haar leven zal veranderen.

HEDI (Mohamed Ben Attia, 2016), Tunesië
Cinerama, 30 September, om 20u30
De jonge Tunesiër Hedi leeft een saai, gestructureerd leven en hij gelooft niet meer in verrassingen. Hij heeft er zich bij neergelegd dat anderen zijn toekomst bepalen. Zijn moeder heeft hem altijd overbeschermd, zijn oudere broer zegt wanneer hij wat moet doen en zijn baas geeft hem de opdracht een zakenreis te ondernemen naar Mahdia, uitgerekend tijdens de week voor zijn bruiloft. Maar dan gebeurt er iets wat hij nooit had verwacht. In zijn hotel in Mahdia ontmoet hij Rim en wordt hij verrast door haar levenslust en vooral door haar interesse in hem. Zal Hedi de moed hebben om zijn voor hem uitgestippelde leventje op het spel te zetten? Deze film won de Zilveren Beer in Berlijn, voor de (eerste!) acteerprestaties van Majd Mastoura en voor de eerste fictiefilm van Ben Attia, die eerder al uitmuntende documentaires maakte.

Voor 3000 Nights en Hedi kan je je moeder of vader gratis mee naar de cinema!

THE IDOL (Hany Abu-Assad, 2015), Palestina
Cinerama, 30 September, om 10u00
Dit waargebeurde verhaal vertelt het leven van de Palestijnse Mohammed Assaf. Tegen alle verwachtingen in werd deze jonge zanger uit Gaza de winnaar van het tv-programma ‘Arab Idol’, wat hoop gaf aan vele inwoners dit verbrijzelde Palestijnse gebied. Dit mooie feel-good drama toont Mohammeds moeilijke weg naar zijn overwinning.

GOING TO HEAVEN (Saeed Salmeen, 2015), Verenigde Arabische Emiraten
Cinerama, 1 oktober, om 12u15
Dit is het verhaal van de jonge Sultan. Wanneer hij op zoek gaat naar zijn grootmoeder moet hij een buitengewone reis maken van Abu Dhabi naar Fujairah. Sultan heeft altijd al gedroomd van de warmte van haar liefde, en is vastbesloten haar te vinden zodat hij aan zijn moeilijke leven kan ontsnappen. Vergezeld door zijn beste vriend gaat Sultan de verrassingen en avonturen niet uit de weg.

Arab Camera Festival vertoont The Idol en Going to Heaven in het kader van een speciaal programma voor kinderen. De kinderen kijken eerst naar de film en krijgen dan wat meer uitleg over de thema’s van de film. Dat wordt dus leerrijk en leuk tegelijkertijd! In deze eerste editie van het kinderprogramma wordt het thema “Helden” toegelicht.

STARVE YOUR DOG (Hicham Lasri, 2015), Marokko
Cinerama, 1 oktober om 16u30
Een pijnlijk hoofdstuk in de geschiedenis van Marokko wordt onthuld door middel van een interview met een beruchte voormalige minister van Binnenlandse Zaken, over zijn rol in het dictatoriale regime van Hassan II. Het interview verscheurt de cameraploeg die dit interview filmt, wat het moeilijk maakt om deze controversiële show op de buis te krijgen. Starve Your Dog is het tweede hoofdstuk in Hichqm Lasri’s geplande trilogie over het ‘hondenverleden’ van Marokko. Hij is één van de weinige regisseurs die de problemen van Marokko hardhandig aanpakt in zijn films.

Arab Camera Filmfestival Rotterdam
Wolf Cinerama Rotterdam
Westblaak 18