5 films die je moet zien op het Arab Camera Festival

Ladder To Damascus
Ladder To Damascus

Arab Camera FestivalLiefde, revoluties, migratie, dromen en hoop zijn enkele van de grote thema’s op het Arab Camera Festival, dat plaatsvindt in Rotterdam van 12 tot 14 december. Het filmfestival toont een verrassende selectie van documentaires en films uit de Arabische wereld. Ook biedt het festival een podium aan debuterende filmmakers die niet aarzelen een maatschappijkritische toon aan te slaan of controversiële onderwerpen aan te snijden.

Terwijl de media beelden tonen van geweld en dood uit het Midden-Oosten, vertellen filmregisseurs verhalen van echte mensen en plaatsen de actuele gebeurtenissen in een menselijk perspectief. al.arte selecteerde vijf films die je echt moet zien.

Ladder To Damascus

Het festival opent vrijdag 12 december met Ladder To Damascus van de Syrische regisseur Mohamed Malas. 12 jonge Syriërs verhuizen naar Damascus om hun professionele dromen na te streven, met als achtergrond de revolutie. De kunstenaars wonen in een rustig huis waar ze veilig zijn voor het geweld in de straten. Alleen voelen ze zich gevangen omdat ze niet kunnen leven zoals ze willen. Een sterke spanning bouwt zich op tussen de buitenwereld en het leven binnen het huis. De regisseur speelt sterk met beelden en symbolen, zodat het voor de kijker moeilijk te onderscheiden is wat werkelijkheid is, en wat fictie. Wat origineel is aan Ladder to Damascus, is de interessante invalshoek. Mohamed Malas gebruikt niet de gemediatiseerde beelden van geweld en dood, maar nodigt de kijker uit in de psyche van gewone Syriërs die worstelen met een historische omwenteling. Ladder To Damascus is een krachtige en poëtische film.

Vrijdag 12 december – 21.15
Zaal 1 – 95 minuten

Champ Of The Camp

Op zaterdag kan je naar de documentaire Champ Of The Camp van Libanese regisseur Mahmoud Kaabour. Deze documentaire schetst de leefomstandigheden van migrantenarbeiderskampen in de Verenigde Arabische Emiraten op een fascinerende manier. Expats, afkomstig uit alle delen van het Indiase subcontinent, wonen en werken in kampen met een beperkte vrijheid om te reizen binnen de VAE, of terug naar huis. De arbeiders staan buiten de maatschappij, hebben heimwee en de inheemse bevolking kijkt op hen neer. Ze proberen hun angst te verlichten door deel te nemen aan de zangwedstrijd Champ of the Camp.  In deze competitie worden hun zangtalenten en musicalkennis over het Bollywood-repertoire getest. De film is grotendeels opgebouwd als een realityshow, afgewisseld met wedstrijdtaferelen en jongens die hun leven en dromen bespreken. Om toegang te krijgen tot de werkkampen, vermijdt de regisseur in de docu angstvallig directe kritiek en taboes op de behandeling van de buitenlandse werknemers. Kaabour belicht wel hoe deze mensen leven, door beelden van overvolle woonruimtes te tonen, de zinderende hitte, de visaproblemen en het feit dat ze hun dierbaren zelden zien. Deze docu is een zeldzame blik op de vergeten werknemers in VAE en verdient de aandacht. Het bekijken waard.

Zaterdag 13 december – 13.00
Zaal 5 – 75 minuten

Pirates of Salé

Pirate-of-Sale-Image

Een hartverwarmende documentaire over vier jonge Marokkanen die zich klaarmaken voor hun grote show in Marokko’s eerste hedendaagse circusschool. Cirque Shems’y ligt pal naast de armste sloppenwijken van de stad Salé. Honderden tieners komen er elk jaar op auditie, dromend van een betere toekomst. De vier jongeren Hajar, Imed, Rizlan en Abd’Ali leren zichzelf fysiek uit te dagen, zich creatief te uiten en sociale taboes en conventies aan de kaak te stellen. Pirates Of Salé is een film over jong zijn op een plek met weinig mogelijkheden, en over durven dromen.

Zaterdag 13 december – 16.00
Zaal 7 – 78 minuten

El Rayo (Hassan’s Way)

El Rayo4

El Rayo is een charmante niet-sentimentele roadmovie over de bescheiden optimist Hassan die met zijn spaargeld een tractor aankoopt en over het provinciale wegennet van Spanje terugrijdt naar Marokko. Hassan krijgt te maken met motorpech, verkeerspolitie en de immigratiedienst. Als 28-jarige maakte Hassan de illegale oversteek van Marokko naar Spanje, met de ambitie vooruit te komen in het leven. Dertien jaar zwoegen als houthakker, druivenplukker en lasser leverde hem net genoeg spaargeld op om een tweedehands tractor te kopen, die net zo oud is als hijzelf. In een intieme documentairestijl laat El Rayo zien dat Fort Europa zonder kleerscheuren verlaten misschien wel net zo moeilijk is als er binnenkomen.

Zaterdag 13 december – 19.00
Zaal 7 – 86 minuten

Asmaa

Asmaa

“Ik ben niet van bang van deze ziekte, ik ben bang van jullie [mensen]”, aldus de HIV-positieve Asmaa, een Egyptische vrouw uit een klein dorp. Asmaa confronteert de stigmatisering en discriminatie tegenover deze ziekte en doorbreekt haar zwijgen om haar fundamentele rechten op te eisen. Ze is de enige in haar groepstherapie die de moed en de kracht heeft om in een beroemde talkshow te verschijnen met haar gezicht en naam. En ze vraagt daar om haar recht op medische behandeling. Ondanks haar ziekte en pech is haar ziel vervuld van optimisme, liefde en opoffering, veel meer dan bij een gemiddelde gezonde persoon. Deze film wijkt sterk af van de Egyptische filmtraditie.

Zaterdag 13 december –  19.00
Zaal 5 – 97 minuten

 

Let op! El Raya en Asmaa starten allebei om 19 uur. De tickets voor het festival kosten €9,20 per voorstelling. Een overzicht van het programma vind je hier. Laat ons weten welke film(s) je de moeite waard lijkt om te kijken!

Arab Camera Festival
Cinerama
Westblaak 18
3012 KL Rotterdam

Wedstrijd!

DOE MEE MET ONZE WEDSTRIJD EN MAAK KANS OP EEN FILMTICKET!

Met welke film eindigt het Arab Camera Festival 2014?

Stuur je antwoord naar wedstrijd@alartemag.be (deelnemen kan tot 9 december 2014)

Succes!

Comments

Geef een reactie