Reda Abdel Rahmans hedendaagse legendes

17

Als je de kleine Reda Abdel Rahman de vraag “Wat wil je later worden?” had voorgeschoteld, dan was zijn antwoord niet ‘dokter’ of ‘ingenieur’ geweest. “Kunstenaar!”, zou hij hebben gezegd – en jaren later is dit een voldongen feit. ‘Legend’ is de naam van de tentoonstelling van zijn werk die de Caireense Gallery Misr organiseert.

Geboren in de ‘Stad van Schoonheid en Bekoring’, op de westelijke oever van het Suezkanaal, stond Reda Abdel Rahmans voorliefde voor de natuur in de sterren geschreven. Eens in Caïro koos hij ook weer een van de groenste plekken uit om in te wonen en werken, het eiland Dahab, pal in de Nijl: “Ik leef dicht bij de natuur, naar mijn gevoel in de nabijheid van de omgeving waarin de Oud-Egyptenaren werkten. Er zijn moslims en christenen op Dahab Island, kerken en moskeeën. Ze hebben geen problemen met elkaar – tot nu toe.”

De schilder studeerde af aan de Faculteit voor Schone Kunsten in Minya, te midden van het groen en omgeven door Oud-Egyptisch cultureel erfgoed. Reda Abdel Rahman haalde tijdens zijn vijfjarige studiecarrière het onderste uit de kan. Meer dan eens bezocht hij plaatsen als de Bani Hassan-tombes, het oude Abydos en Sohag, en liet het Oude Egypte zijn ziel beroeren.

18

Arus El Nile, Acrylic and oil colors on canvas, 140 x 120 cm (Reda Abdel Rahman, 2013)

Made by an Egyptian

Dat Oude Egypte vormt niet alleen een inspiratiebron voor de kunstenaar. Met enkele artistieke elementen uit die era maakt Reda Abdel Rahman duidelijk dat zijn schilderijen van Egyptische makelij zijn. “Dit is niet de enige manier waarop ik mijn Egyptische identiteit laat doorschijnen,” voegt hij toe. “Ik betrek er koptische elementen in, zoals aureolen, en een bepaald soort zijaanzicht.” De schilder slaagt er evenwel niet in aan te duiden wie precies invloed had op zijn werk: “Ik leer van iedereen. Ik kan zelfs leren van mijn studenten. Ik denk niet dat het gaat om juist of fout wanneer het op kunst aankomt. Ik doe wat ik doe, en dat is mijn boodschap.”

19

Van politiek naar religie

“Je kan altijd een bordje met ‘Niet aanraken a.u.b.’ vinden naast een schilderij. Maar ik zei hen: kom, en teken wat door je heen gaat.” Met ‘hen’ bedoelt de kunstenaar de mensen met wie hij een band probeerde te smeden op het Tahrirplein, tijdens de revolutie. Onbekenden, beroemdheden, professionele kunstenaars, ‘niet-kunstenaars’… Hij nodigde hen uit om hun gedachten te tekenen op een groot canvas. De politieke omstandigheden in Egypte hebben altijd zijn werk beïnvloed, en doen dat nog altijd.

Op 17 juni 2014 gaat de CARAVAN – Tentoonstelling voor visuele kunst van start in Caïro. De expositie zal een nooit geziene samenkomst van gerenommeerde Egyptische en Westerse kunstenaars teweegbrengen, die samenkomen om kunst te gebruiken als een brug voor interculturele en interreligieuze dialoog. De tentoonstelling wordt onder meer door Reda Abdel Rahman gecureerd, die eerder al als kunstenaar aan CARAVAN deelnam. Toen creëerde hij een reeks van beschilderde ezels. Een van hen stond met zijn bovenlijf en het gezicht van Mohammed Morsi voor de Moslimbroederschap, en met zijn onderlijf voor het leger. Reda Abdel Rahman is geen fan van de Broeders en hun éénjarige heerschappij in Egypte, zoveel is duidelijk. Zelfs wanneer hij het over CARAVAN heeft, lacht hij: “Door deze tentoonstelling weten heel wat mensen dat er zoiets bestaat als Egyptische kunst, en dat er iets beweegt. Dat er niet alleen mensen zijn die vermoord worden op straat. Of dat er niet alleen Moslimbroeders zijn. Dat er ook kunstenaars zijn.” Terwijl de revolutie vroeger een van zijn hot topics was, focust hij vandaag de dag meer op de rol van religie binnen de maatschappij.

11

Tamr Henna, Acrylic and oil colors on canvas, 208 x 174 cm (Reda Abdel Rahman, 2014)

Mythes en legendes, Hasan en Naima

De schilderijen van de ‘Legend’-reeks zijn opgebouwd uit verschillende lagen. Het Oude Egypte is het zichtbaarst maar als je beter kijkt is er meer. Tegelijk bevat Reda Abdel Rahmans werk aspecten van mythes en legendes, hedendaagse iconen en maatschappijkritiek. Wie de kunstenaar persoonlijk kent, kan zijn dochters gezicht in een van afgebeelde vrouwen herkennen. De boodschap vervat in de schilderijen is wel niet altijd zichtbaar op het eerste gezicht. “Als ik een boodschap direct wil overbrengen, gebruik ik een object zoals de ezels, of een tekening. Het is belangrijk om eerst een goed gevoel te krijgen wanneer je naar schilderijen kijkt. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat ze aan een muur in je huis gaan hangen, ” legt hij uit.

13

The Bride, Acrylic and oil colors on canvas, 140 x 120 cm (Reda Abdel Rahman, 2013)

Uit liefde voor vrouwen, en vogels

“In mijn ogen vormen vrouwen een belangrijk deel van de maatschappij. Ik vind niet dat ze complementair zijn aan de man. Nee, ze zijn meer. Ik hou van De Vrouw, in het algemeen. Als een vriendin, een echtgenote, een dochter… Ik concentreer me op haar en op haar portretteren op een positieve manier. Ik wil haar waarde roemen door middel van mijn kunst,” beschrijft Reda Abdel Rahman terwijl hij de centrale rol uitlegt die vrouwen spelen in de ‘Legend’-reeks.
Aan de andere kant symboliseren de vogels in zijn werken vrijheid: “We hebben vrijheid nodig dezer dagen. Het is moeilijk om wilde vogels te temmen en hen als huisvogels te houden. Als je hen zou vangen en opsluiten in een kooi, zouden ze onmiddellijk sterven. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, en het is onmogelijk. Vogels moeten over de mogelijkheid beschikken om te gaan en staan waar ze willen. Dat is nu net wat we moeten bereiken in Egypte, voor alle Egyptenaren.”

Schilderijen door Reda Abdel Rahman © Gallery Misr (meer beelden beschikbaar op de website van de galerij)

Comments

This post is also available in: English

Geef een reactie