Istanboel en Antwerpen door de ogen van hedendaagse kunstenaars

© Sabit Kalfagil
© Sabit Kalfagil

Eén van de drie toptentoonstellingen in het kader van Europalia Arts Festival Turkey

Tot 24 januari kan je in het MAS (Museum aan de Stroom) te Antwerpen kennis maken met de tentoonstelling: ‘Istanbul – Antwerpen. Twee havens. Twee steden’.

Antwerpen en Istanboel zijn misschien wel heel verschillend, toch hebben zij heel wat gemeenschappelijk. Antwerpen is de poort naar Europa en Istanboel is de poort naar Azië. Het water speelt daarin een cruciale rol, niet alleen voor het transporteren van goederen, maar ook van mensen en ideeën.

De architect Murat Tabanlıoğlu heeft als curator van deze tentoonstelling gezorgd voor een fijn uitgekozen labyrint van gangen en stopplaatsen, waarin je -net zoals in Istanboel- kan flaneren of verloren lopen. Het geheel vormt een aantrekkelijk schouwspel waarin we geconfronteerd worden met de relatie tussen Istanboel en Antwerpen bekeken door de ogen van diverse hedendaagse kunstenaars aan de hand van digitale installaties. De kunstenaars zijn Emre Dörter, Elif Simge Fettahoğlu, Çiğdem Borucu Erdoğan, Refik Anadol, Alican Durbaş, Pattu, Volkan Kiziltunç, Els Vanden Meersch, Ömer Kanıpak, Sabit Kalfagil, Hasan Deniz, Ali Emir Tapan en stadsdemograaf Murat Güvenç.

© Sabit Kalfagil

© Sabit Kalfagil

De hedendaagse digitale kunstwerken, video’s, films, foto’s en installaties focussen op de beslissende rol die de geografische ligging speelde en nog altijd speelt bij de ontwikkeling van Istanboel tot de stad die ze vandaag is, en legt de nadruk op de gelijkenissen en de verschillen met Antwerpen.

© Valkan Kiziltunc

© Valkan Kiziltunc

Deze digitale werken verschijnen op de binnenzijde van een witte ‘passage’ die de vorm van de Bosporus en de Gouden Hoorn abstraheert. In combinatie met een selectie unieke kunstschatten die het havenverleden illustreren aan de buitenzijde, geven de kunstenaars een alternatieve blik op de twee steden.

© Hasan Deniz

© Hasan Deniz

De tentoonstelling is opgebouwd rond vier thema’s: de skylines, inschepen en aan wal gaan, bruggen en tunnels, oude gebouwen en nieuwe functies.

Niet alleen het werk van de hedendaagse kunstenaars is prachtig, maar ook de selectie van unieke kunstschatten uit zowel Istanboel als Antwerpen.

Zo is er bijvoorbeeld een ketting te zien uit de 15e eeuw met 18 schakels. In de middeleeuwen werden immers het centrum en de haven van Constantinopel of Byzantium beschermd met muren en een zware ijzeren ketting. Zo konden vijandige schepen de economisch aantrekkelijke en strategisch belangrijke Gouden Hoorn niet bereiken. Driemaal lukt het tegenstanders de defensie te doorbreken of te verschalken. Zo nam in 1453 de Ottomaanse sultan Mehmet II de stad in, naar verluidt door zijn vloot met ingevette houten balken over het land te laten slepen.

Tenslotte is er ook een mini-expo in het Kijkdepot: ‘Tradities van Turkije’, met een selectie kledij en gebruiksvoorwerpen uit Turkije. Ze zetten enkele Turkse tradities, zoals het huwelijksfeest, het besnijdenisfeest en het schaduwtheater in de kijker. De voorwerpen zijn tussen 1977 en 1983 verzameld in Anatolië.

Visible-Storage_Kijkdepot@collectie-MAS

Collectie MAS

Tot slot: wie het niet zo heeft met video’s en installaties, zal na het bezoek van deze tentoonstelling zijn/haar visie toch moeten herzien. Het is een bijna ‘swingende’ tentoonstelling, die kan boeien van het begin tot het einde. Hiervoor zorgen niet alleen de kunstwerken op zich, maar ook de manier waarop de tentoonstelling is opgebouwd. Dit is zeker de verdienste van  Murat Tabanlıoğlu, de curator van de tentoonstelling.

Comments

Geef een reactie