Een ode aan 25 jaar Arabische creativiteit

L’Institut du Monde Arabe (IMA) viert in Parijs haar 25-jarig bestaan. Het IMA werd opgericht om de Arabische cultuur in al haar facetten te belichten. Ondertussen is het uitgegroeid tot een toonaangevend instituut dat werken van artiesten uit de Arabische wereld promoot. Het IMA zorgt op die manier voor een nauwe culturele band tussen Frankrijk en de Arabische wereld.

Al sinds de beginjaren besteedt het instituut speciale aandacht aan de Arabische visuele kunst. De afgelopen 25 jaar organiseerde het IMA meer dan 100 exposities die schilderijen, beeldhouwwerken, foto’s e.d. tentoon stelden. Sinds 16 oktober kun je de expositie Art contemporain: 25 ans de créativité arabe [Hedendaagse kunst: 25 jaar Arabische creativiteit] bezoeken. Veertig kunstenaars uit de Arabische wereld brachten hun werken samen ter ere van IMA en haar 25-jarig bestaan. Ze haalden inspiratie uit hun geboorteland en hun studies in Europa en Amerika. Het maakt hun hedendaagse kunst tot een samensmelting van verschillende culturen, op het kruispunt tussen oost en west. al.arte.magazine maakte een selectie.

 

Maha Malluh, Barcoding I, 2010, Lightbox

Maha Malluh, Barcoding I, 2010

Maha Malluh woont en werkt in Riyad. Ze studeerde fotografie en design in Californië. Haar kunst is nationaal en internationaal gelauwerd. Bij het bovenstaande kunstwerk ging Maha als volgt te werk: ze plaatste alledaagse objecten bij elkaar op papier. Deze werden vervolgens vergroot en daarna opnieuw verplaatst. De energie en het aura van de objecten veranderden, wat resulteerde in een abstracte zwart-witafbeelding. Maha probeert op die manier terug te keren naar de kern van elk object. De energietransformaties zijn steeds onvoorspelbaar, wat zorgt voor een uniek kunstwerk.

Ayman Baalbaki werd geboren in Libanon en maakte als kind bewust de oorlog mee. Hij studeerde kunst in Beiroet en Parijs, en probeert met zijn werken de actuele conflicten te overstijgen. Hij ontwerpt installaties gemaakt van allerlei materialen. Voor deze expositie bedacht hij een kubus van stof, die doet denken aan de Ka’aba in Mekka. De Arabische zinnen verwijzen naar politieke slogans op spandoeken die vaak in het straatbeeld van Beiroet te zien zijn. Deze betekenen echter niets meer voor het Libanese volk. De Arabische titel van het werk is te vertalen als ‘lege woorden’ of kortweg ‘onzin’.

Ayman Baalbaki, Kalam Faregh, 2012

Ayman Baalbaki, Kalam Faregh, 2012

 

Zakaria Ramhani maakt kunst met letters. De vader van deze artiest uit Tanger had een schildersatelier. Zakaria ontwikkelde op die manier een grote passie voor de schilderkunst en besloot om beeldende kunsten te studeren. Hij vormt traditionele islamitische kalligrafie om tot schilderijen. Zo ook dit werk, getiteld You never loved me Father. De staande figuur is volledig opgebouwd uit Arabische letters. Dit spel van letters creëert de illusie van een gezicht en kledij.

Zakaria Ramhani,You never loved me father, 2012

Zakaria Ramhani,You never loved me father, 2012

 

Mounir Fatmi komt uit Marokko en studeerde beeldende kunsten in Casablanca en Rome. Zijn werken zijn te zien in verschillende musea over de hele wereld, van Duitsland tot Japan. In zijn kunst desacraliseert en deconstrueert hij religie. Onderstaande optische illusies ontstaan door een projectie van bewegende cirkelvormige zagen, versierd met Arabische kalligrafie, die in het midden van een ruimte bij elkaar worden gezet.

Mounir Fatmi, Modern Times, a History of the Machine1, 2012

Mounir Fatmi, Modern Times, a History of the Machine1, 2012

Mounir Fatmi, Modern Times, a History of the Machine10, 2012,

Mounir Fatmi, Modern Times, a History of the Machine10, 2012,

 

Dit kleurrijke werk is van de hand van Arwa Abouon. Zij is afkomstig uit Libië, maar woont nu in Canada. Arwa studeerde beeldende kunsten en fotografie aan de Université Concordia in Montreal. Haar kunstwerken worden zowel nationaal als internationaal tentoongesteld. Al-Matar rahma ofwel ‘regen is een zege’ stelt een rij gesluierde vrouwen voor die samen een regenboog vormen.

Arwa Abouon, Al Matar Rahma, 2007

Arwa Abouon, Al Matar Rahma, 2007

 

Najia Mehadji werd geboren in Parijs, maar woont tegenwoordig in zowel Frankrijk als Marokko. Ze behaalde in Parijs een master in de visuele kunsten en kreeg de kans om samen te werken met een theatergezelschap. De lichaamsbewegingen van de spelers visualiseerde ze in geometrische vormen. Haar kunstwerk op deze expositie bestaat uit een vergrote foto van een dansende Soefi die rond zijn as draait. Lichaam, geest en licht smelten samen tot één.

Najia Mehadji, Danse Mystique 2

Najia Mehadji, Danse Mystique

Najia Mehadji, Danse Mystique

Najia Mehadji, Danse Mystique

 

Onderstaande foto’s zijn afkomstig van Hassan Meer. Deze kunstenaar heeft een voorliefde voor foto’s en video’s om zijn spirituele ideeën uit te drukken. Hij werd geboren in Muscat, Oman. Zijn diploma beeldende kunsten behaalde hij aan het Savannah College of Art and Design in de Verenigde Staten. Deze foto’s maken deel uit van een serie genaamd The Spiritual.

Hassan Meer, Enlightenment, 2011

Hassan Meer, Enlightenment, 2011

Hassan Meer, Enlightenment, 2011

Hassan Meer, Enlightenment, 2011

Hassan Meer, Enlightenment, 2011

Hassan Meer, Enlightenment, 2011

 

Voor Ehab el-Laban, de curator van deze expositie, vindt het belangrijk om de Arabische creativiteit te belichten. De contouren van Arabische landen en hun culturele kenmerken krijgen namelijk concreet vorm in de kunst. De tentoonstelling Art contemporain: 25 ans de créativité arabe is nog tot 3 februari 2013 te zien in Parijs.

 

Foto’s: Institut du Monde Arabe en de vermelde artiesten

 

Comments

This post is also available in: English