“Dansgroepen waren terroristisch”

© Lajee cultural center
© Lajee cultural center
© Lajee cultural center

© Cultuurcentrum Lajee

Volgende week beginnen 16 leden van het Palestijnse cultuurcentrum Lajee in het vluchtelingenkamp Aida in Bethlehem aan hun Belgische kunst- en cultuurtournee. Ze stellen dan hun traditionele dans voor, alsook een fototentoonstelling en enkele films. Vijf weken geleden zag ik samen met de Belgische Vrede vzw de omgeving van het cultuurcentrum in Palestina. Mohammed Qasim Al-Azraq, verantwoordelijke voor de activiteiten van het cultuurcentrum Lajee, vertelde over de omstandigheden waarin hij en de omwonende jongeren een ruimte proberen te creëren voor kunst. Helaas kan hij net door die omstandigheden zelf niet naar België. Op 26 maart is hij door Israëlische bezettingstroepen gearresteerd en door harde ondervragingsmethoden gaat zijn gezondheid achteruit.

De dag dat we het cultuurcentrum bezoeken begint bij een checkpoint tussen Bethlehem en Jeruzalem. ‘Checkpoint 300’ staat ter hoogte van de afscheidingsmuur. Hier hebben we om 6u30 een afspraak met Shirin Amrad, een Israëliër die tegen de bezetting is en geregeld vroeg bij het checkpoint staat om te noteren hoe het Israëlische leger de mensen hier behandelt. “Palestijnen staan hier meestal vanaf 4 uur in de ochtend te wachten op weg naar hun job of de universiteit. Vandaag stonden ze om 3 uur al aan te schuiven”, vertelt Amrad. De muur staat op de weg naar Jeruzalem. “Enkel diegenen die toestemming hebben om naar Jerusalem te reizen komen hier doorheen.”

Palestijnen schuiven 's ochtends aan voor het Checkpoint 300. © Hasna Ankal - al.arte.magazine

Palestijnen schuiven ’s ochtends aan voor het Checkpoint 300. © Hasna Ankal – al.arte.magazine

Vlak naast ons staan Palestijnen in een lange rij naast de muur aan te schuiven om gecontroleerd te worden voor ze in een ander deel van hun land binnen mogen.

Volgens het internationaal recht is deze muur onwettig omdat die op veel plaatsen achter de groene lijn van 1949 staat. Vandaag vormt deze groene lijn de grens tussen wat vandaag Israël genoemd wordt en de andere bezette Palestijnse gebieden. “Officieel staat de muur op Palestijns grondgebied. Maar Palestijnen moeten hier ook door als ze naar een ziekenhuis willen gaan en de geldigheidsduur van hun toestemming is beperkt”, zegt Amrad. Een rij staat leeg. “Dit is de toegang voor vrouwen, kinderen, zieken en toeristen. Maar deze toegang is niet altijd open. Vandaag is hij gesloten.” Een paar vrouwen gaan tevergeefs even kijken of ze er toch door kunnen.

Dansgroepen

We schuiven aan wanneer de andere rij ook leeg is en wandelen door het checkpoint waar Israëlische soldaten onze spullen screenen. Aan de andere kant gaan we niet naar Jeruzalem maar blijven we in Bethlehem waar we met een busje naar het cultuurcentrum Lajee in het vluchtelingenkamp Aida rijden. Onderweg zien we muren en huizen die vaak volgeschreven zijn met poëzie van de dichter Mahmoud Darwish. Ook zijn er veel graffititekeningen over de droom van vluchtelingen om terug te keren naar hun oorspronkelijk dorp.

Muren in het vluchtelingenkamp Aida. © Hasna Ankal - al.arte.magazine

Muren in het vluchtelingenkamp Aida. © Hasna Ankal – al.arte.magazine

Muur in het vluchtelingenkamp Aida. © Hasna Ankal - al.arte.magazine

Muur in het vluchtelingenkamp Aida. © Hasna Ankal – al.arte.magazine

In het cultuurcentrum Lajee ontmoeten we de 27-jarige Mohammad Qasim Al-Azraq die sinds lange tijd in het centrum werkt als verantwoordelijke voor de activiteiten. “Met dit centrum kunnen we onze cultuur een beetje beleven. In de jaren zestig trainden en traden onze dansgroepen in het geheim op. Die groepen werden gezien als terroristisch. Nu nog is het hier moeilijk en vallen er regelmatig gewonden.” Tachtig procent van de mensen in dit kamp hebben littekens van kogels of rubberkogels door geweerschoten van de Israëlische militairen.

22 kogels

“Ik kreeg zelf al 22 keren kogels in mijn lichaam”, vertelt Al-Azraq verder. “Toen ik 14 jaar was werd ik geraakt door kogels die binnen in mijn lichaam opengingen en zo een grote wonde veroorzaakten. In januari was ik aan mijn hoofd geraakt toen ik uit het raam keek. Ik ben geen uitzondering. De meeste mensen maakten dit mee of hebben broers of vaders met wie dit gebeurde.”

Hij vertelt dat hij een periode in de cel zat en daar kinderen zag die 12 en 13 jaar jong waren. “Ze worden in administratieve hechtenis genomen en die hechtenis kan 2 jaren duren. Sommigen worden pas vrijgelaten als ze namen geven van anderen die stenen gooiden. Zo worden mensen gearresteerd door zwakke of valse getuigenissen van kinderen die snakken naar vrijheid.”

Dabke

Al-Azraq stelt ons voor om even koffie te drinken en laat papieren drinkbekertjes brengen. “Palestijnen krijgen 17 procent van het beschikbare water in deze regio. De rest gaat naar Israëliërs. Omdat we regelmatig zonder water zitten gebruiken we vaak plastieken of papieren borden en bekers zodat we weinig moeten afwassen.”

Ondanks alle obstakels blijven de medewerkers in het vluchtelingenkamp Aida zich inzetten om hun cultuur en Palestijnse tradities levende te houden, zowel bij hun eigen jongeren als in het buitenland. We krijgen een rondleiding in het cultuurcentrum en we zien bij een fototentoonstelling in het gebouw veel beelden die jongeren maakten bij het nabije Checkpoint 300.

Foto's genomen door inwoners van Aida toont verkopers voor het Checkpoint 300.

Foto in het cultuurcentrum Lajee toont verkopers voor het Checkpoint 300.

Foto van Palestijnen tijdens een gebed bij het Checkpoint 300.

Foto in het cultuurcentrum Lajee toont Palestijnen tijdens een gebed bij het Checkpoint 300.

Op dit moment bereiden de jongeren hun culturele tour in België voor. Daar horen verschillende optredens bij met de traditionele Palestijnse dans dabke in onder meer De Centrale in Gent, in de Pianofabriek in Brussel en in het cultuurcentrum van Berchem.

Palestijnse dansers van het Lajee cultureel centrum. © Lajee cultureel centrum

Palestijnse dansers van het Lajee cultureel centrum. © Lajee cultureel centrum

Deze optredens werden gecoördineerd door Mohammed Qasim Al-Azraq, maar hij kan zelf niet naar België reizen. Sinds 26 maart is hij gearresteerd en volgens het Palestine News Network gaat zijn gezondheid fel achteruit door een harde ondervragingsmethode.

Het bezoek in België vindt plaats van 17 tot 27 april. Meer info over de optredens, lezingen en tentoonstellingen van het Palestijnse Lajee cultuurcentrum in België is te vinden op de website van het cultuurcentrum en op de Facebook pagina.

Het bezoek in Palestina met Vrede vzw was onder meer een voorbereiding op het Eye On Palestine kunst- en filmfestival dat de voorbije weken plaatsvond in Gent en Brussel.

Comments

This post is also available in: English

Geef een reactie