Arabische Street Art revolutie

Khalil Hamra/AP

Sinds de Arabische lente is de Arabische straatkunst explosief doorgebroken. Eerder was graffiti vrij zeldzaam in de Arabische landen. Nieuwe street art-vormen ontwikkelden zich in Egypte, Syrië, Libië en zelfs in het conservatieve Saoedi-Arabië. Muurschilderingen, graffiti en het gebruik van sjablonen zijn symbolen van de revolutie geworden en hebben die opstand tegelijkertijd een iconische visuele taal bezorgd, die in de openbare ruimte resoneert. Deze kritische, creatieve expressiemiddelen gebruiken jongeren om hun frustraties over en protesten tegen de politieke onderdrukking en tegen de machthebbers te uiten.

Egypte

Deze week liet de Egyptische autoriteiten de graffiti-muren in de buurt van het Tahrirplein overschilderen. Maar daar kwam gauw verzet tegen, bewapend met spuitbussen en met een nieuw doelwit: president Mohammed Mursi.

“Veeg het weg en we zullen weer schilderen. We zullen weer spuiten.” Mai Shaheen/ahramonline

De graffiti-artiesten verzamelden zich woensdag en donderdag om hun uitingen van boosheid te spuien. De muurschilderingen stellen de martelaren voor, het politieke regime, en mensen die op zoek zijn naar vrijheid en democratie, aldus de artiesten. Het was een herinnering aan de plaats waar historische gebeurtenissen plaatsvonden en een hulde aan de activisten die omkwamen tijdens de opstand. “We dachten dat Mursi deze beelden zo zou laten als ze waren.” Hoewel officiële berichten zeggen dat Mursi er niets mee te maken heeft, maar eerder de gouverneur van Cairo, houden de kunstenaars en activisten de nieuwgekozen leider verantwoordelijk. De gouverneur is niet bereikbaar voor commentaar. Minister-president Hisham Kandil distantieert zich van de schoonmaakactie en roept juist op tot meer graffiti die de geest van 25 januari revolutie weerspiegelt. De oproerpolitie, geposteerd langs de weg, kijkt toe maar grijpt niet in.

Khalil Hamra/AP

Saoedi-Arabië

Foto: saudistreetart.tumblr.com

Rebelleren, Saudi-stijl. Dit Mekka-symbool is het werk van Sarah Mohanna Al Abdali, een 22-jarige studente grafische vormgeving. Al Abdali spoot haar Mekka-symbool op muren rond het historische gedeelte van Jeddah waar het door zo veel mogelijk passerende mensen zou worden gezien. Haar teken klaagt de overontwikkeling in Mekka, de heilige islamitische stad, aan. Volgens haar is straatkunst er voor de mensen. Het is een eenvoudige manier om jezelf uit te drukken. Het ging mij niet om een mooi kunstwerk, ik wilde een debat creëren.”

Straatkunst in Saoedi-Arabië is nieuw en geïnspireerd door de graffiti-revolutie van de Arabische Lente.

Sarah Attar, de eerste Saoedische vrouw op Olympisch atletiektoernooi won in de straten van Saoedi-Arabië. Foto: saudistreetart.tumblr.com

Libië

Onder Gaddafi waren politieke tegenstand en onafhankelijke culturele expressie niet toegestaan. Het Libië van nu wordt volgekalkt met een enorme graffiti-inhaalmanoeuvre.

Tunesië

Sinds de val van de voormalige president Ben Ali claimen de plaatselijke straatartiesten de openbare ruimte die ooit strak gecontroleerd werd door de politie en geheime diensten. Dit heeft geleid tot een belangrijke verschuiving in het culturele landschap en het opbloeien van artistieke expressie van meesters en amateurs.

Foto: Zoo Project

 

Foto: Zoo Project

Syrië

Terwijl in Egypte en Libië de revolutie zich via Twitter en Facebook verspreidde, was in Syrië graffiti het instrument dat de opstand deed ontbranden. De revolutie begon in Syrië als gevolg van een boodschap geschreven op een muur. Politieke slogans karakteriseren de straatkunst in Syrië. Het wordt er de oorlog van de muren genoemd.

Foto: facebook Syrian Freedom Graffiti Week

 

Foto: facebook Syrian Freedom Graffiti Week

Straatkunst als artistieke erfenis zal blijven worden gebruikt om onrecht aan te klagen.

Comments

This post is also available in: English