Analog Iran: poëtische kijk op Iran

press-analog-iran-1-of-8

New York City, 12 augustus 2016 – Iran ontmantelt zijn nucleair programma en de westerse sancties worden opgeheven. Bijna vier decennia na de Iraanse Revolutie lijkt een historische toenadering nabij.

In Pedrami Gallery te Antwerpen stelt fotograaf Sam Asaert het fotografisch resultaat voor van zijn reis doorheen het hart van de Iraanse Republiek op het moment dat de VN hun sancties ophieven. Gebruik makend van 35mm en 120mm analoge fotografietechnieken, die courant waren ten tijde van de Iraanse Revolutie in 1979, trok Sam Asaert er op uit om poëtische en intieme impressies van de Iraanse samenleving, op de rand van potentiële verandering, vast te leggen. Zijn deze fotografische impressies vluchtig? Of zijn ze tijdloos?

Van mensen tot landschappen, de foto’s van Sam Asaert nodigen uit tot een intieme blik op het hedendaagse Iran en dwingen je af te vragen: is Iran reeds zijn revolutie voorbij geëvolueerd?

“Er is een diepgeworteld verlangen aanwezig in mezelf en mijn werk, voor een beter begrip en een diepere verbondenheid met diegenen die als ‘anders’ overkomen (of weergegeven worden). Een terugkerend thema in mijn werk is sociaal, cultureel en religieus conflict en de vele manieren waarop dit zich manifesteert. Ik geloof dat het de verantwoordelijkheid van de documentairemaker is om niet enkel mensen en hun omstandigheden in beeld te brengen, maar vooral ook hun waardigheid en menselijkheid. Ik nodig iedereen uit om mijn werk te komen verkennen, en op die manier ook hun eigen begrip van de hedendaagse Iraanse samenleving. Wie zijn de Iraniërs? Wat hebben de laatste vier decennia hen gegeven? En wat is de staat van de Iraanse samenleving op het moment van deze historische toenadering?”

De fotografie tentoonstelling ‘Analog Iran’ is nog tot en met zondag 18 september te bezichtigen te Pedrami Gallery. Voor meer informatie ga naar www.pedramigallery.com.

Sam Asaert is een Belgisch internationaal gelauwerde filmmaker en fotograaf. Hij is lid van de International Federation of Journalists en heeft een Masters in de Visuele Kunsten, (RITCS). Hij heeft de laatste twee jaar op vijf continenten gewerkt en verdeelde in die periode zijn tijd tussen New York City, Teheran, Rusland en zijn thuishaven, Antwerpen.

Comments

This post is also available in: English

Geef een reactie